ЗВІТ
про результати дослідно-експериментальної роботи
«Організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі»
І. Концептуально цільовий блок
1.1. Дарницький район.
1.2. Гімназія № 290 м. Києва, вул. Ревуцького, 13а, 02091.
1.3. Контактна інформація: тел. (044) 563-02-67; (044) 563-02-68; (044) 563-20-03, тел./факс (044) 563-02-67;
e-mail: gymnasium_290@ukr.net, веб-сайт http://school-290.inet.ua
Директор гімназії Замаскіна Поліна Іванівна, учитель фізики та астрономії, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист.
1.4. Згідно наказу Департаменту освіти і науки, молоді та спорту № 757 від 13.09.2016 року «Про організацію дослідно-експериментальної роботи «Організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі» у загальноосвітніх навчальних закладах».
1.5. Термін проведення дослідно-експериментальної роботи (01.09.2016 р. - 01.06.2021 р.).
1.6. Науковий керівник:
Воротникова І.П. - доцент кафедри методики природничо-математичної освіти та технологій, старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії експериментальної педагогіки та педагогічних інновацій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук.
1.7. Об'єкт дослідження - використання ІКТ у навчально-виховному процесі школи.
Предмет дослідження - організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі.
Мета дослідження: визначити організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі.
ІІ. Блок практичної реалізації дослідно-експериментальної роботи
2.1. Організаційно-констатувальний етап (вересень 2016 р. - грудень 2016 р.).
Завдання етапу:
- визначення теми та наукове обґрунтування мети, завдань, гіпотези, методологічної основи дослідження основних напрямів дослідно-експериментальної роботи;
- формування відповідальних, учасників експерименту, ініціативних педагогічних груп для організації та проведення експерименту;
- створення науково-методичної ради для проведення експерименту (науковий керівник, наукові консультанти, представники управління освіти, батьки тощо);
- визначення та реєстрація учасників (учителів, школярів) експерименту та формування навчальних груп, визначення класів для участі в експерименті;
- планування дослідно-експериментальної роботи, створення науково-методичної ради;
- розподіл завдань експерименту між учасниками експериментальної роботи;
- налаштування кабінету для дослідно-експериментальної роботи;
- проведення семінарів, консультацій і нарад для вчителів-учасників дослідно-експериментальної роботи;
- діагностика готовності адміністрації, педагогічних колективів навчальних закладів, батьків, учнів, соціальних партнерів до дослідно-експериментальної роботи;
- підбиття підсумків І етапу експериментальної роботи.
ПРОГРАМА
дослідно-експериментальної роботи
«Організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі»
Термін: (01.09.2016 р.- 01.06.2021 р.)
№
з/п | Зміст | Термін виконання | Очікувані результати | Відповідальний |
|
1.Організаційно-констатувальний етап
(вересень 2016- грудень 2016) 1.1. |
Визначення теми та наукове обґрунтування мети, завдань, гіпотези, методологічної основи дослідження основних напрямів ДЕР
|
Вересень 2016
| Заявка.
Програма | Учасники експерименту |
1.2. | Визначення нормативно-правового забезпечення експерименту;
- прийняття рішень
Педагогічної ради гімназії
щодо організації та проведення ДЕР;
- клопотання до
Департаменту освіти,
науки, молоді та спорту
КМДА про дозвіл | Вересень 2016 | Протокол
рішення
педагогічної
ради № 1 від 30.08.2016 р.
Наказ по гімназії № 238о від 23.09.2016 р | Адміністрація |
1.3. | Формування відповідальних, учасників
експерименту, структурних підрозділів для організації та проведення експерименту
| Вересень 2016 | Створення
творчих груп учителів,
лабораторії дослідно-
експерименталь-ної роботи учасників експерименту,
наказ по гімназії
№ 238о
від 23.09.2016р. | Адміністрація |
1.4. |
Створення науково-методичної ради для проведення експерименту (науковий керівник, наукові консультанти, представники управління освіти, батьки тощо)
| Вересень 2016 | Наказ | Адміністрація |
1.5. | Визначення та реєстрація учасників (учителів, школярів) експерименту та формування навчальних груп, визначення класів для участі в експерименті | Вересень 2016 | Наказ | Члени науково-методичної ради |
1.6. | Планування дослідно-експериментальної роботи, створення науково-методичної ради | Вересень 2016 | Програма ДЕР
Перспективний план реалізації дослідно-
Експериментальної роботи. | Науково-методична рада |
1.7. | Розподіл завдань
експерименту |
Жовтень 2016
| Наказ | Адміністрація |
1.8. | Налаштування кабінетів для ДЕР | Жовтень-грудень 2016 | | Адміністрація |
1.9. | Проведення семінарів, консультацій і нарад для вчителів-учасників дослідно-експериментальної роботи | Жовтень-грудень 2016 | Блог для обговорення, консультацій учасників експерименту, програма семінарів (додаток 1) | Науково-методична рада |
1.10. | Діагностика готовності адміністрації, педагогічних колективів навчальних закладів, батьків, учнів, соціальних партнерів до ДЕР |
Грудень 2016 року
| Діагностичний інструментарій
Аналітичні довідки | І. Воротникова,
Адміністрація гімназії
|
1.11. | Підбиття підсумків1 етапу експериментальної роботи | Січень
2017 р | Звіт за І етап | Науково-методична
рада |
2.1. Сучасне суспільство характеризується швидкими змінами в усіх сферах життя, що впливає й на розвиток освітньої сфери, яка є основоположницею формування світогляду, духовного становлення особистості. Інформаційний простір, де стикаються нові цінності й технології, вимагає нових, сучасних освітніх підходів, удосконалення освітніх технологій.
З метою долучення гімназії до участі в дослідно-експериментальній роботі була розроблена заявка на проведення дослідно-експериментальної роботи регіонального рівня за темою «Організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі», де була визначена тема та зроблене наукове обґрунтування мети, завдань, гіпотези, методологічної основи основних напрямів зазначеної роботи.
На виконання завдань дослідно-експериментальної роботи створено банк джерел законодавчого, нормативно-правового, теоретико-методологічного і прикладного змісту. Адміністрацією та педагогами гімназії були опрацьовані нормативно-правові акти, в яких визначається стратегія розвитку освіти України та регулюється інноваційна освітня політика, а саме: закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про інноваційну діяльність», Національну доктрину розвитку освіти, Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, Концепцію Нової української школи, Концепцію профільного навчання в старшій школі, Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад.
З метою створення бази нормативно-правового забезпечення дослідно-експериментальної роботи підготовлено ряд документів: наказ по гімназії від 23.09.2016 року № 238о «Про організацію дослідно-експериментальної роботи «Організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі» в гімназії», оновлено гімназійне положення про методичну раду навчального закладу та розроблене положення про творчі групи.
Особливу увагу на підготовчому етапі експерименту було приділено опрацюванню нормативно-правової, науково-методичної, психолого-педагогічної літератури з даного питання.
Аналіз вітчизняної та зарубіжної наукової і методичної літератури дає підстави стверджувати, що у світовій науці накопичений значний досвід роботи з інформаційних технологій навчання математики, інформатики, фізики. Проблеми використання сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі у своїх роботах розглядали Р. Вільямс, Б. Гершунський, А. Єршов, Р. Майер, Ю. Машбиць, С. Пейперт, та ін. Питання запровадження в школі засобів нових інформаційних технологій піднімали і вирішували такі вітчизняні вчені: М.С. Головань, Ю.В. Горошко, А.П. Єршов, М.І. Жалдак, Е.І. Кузнєцов, Ю.І. Машбиць, В.М. Монахов, Є.М. Смірнова, О.О. Тесленко, Т.І. Чепрасова, М.І. Шкіль та інші. Психолого-педагогічні та дидактичні аспекти інформатизації навчального процесу розкрито в дослідженнях психологів та педагогів - П. Гальперіна, Б. Гершунського, М. Ігнатенка, Ю. Машбиця, В. Монахова, П. Підкасистого, І. Підласого, Н. Тализіної, О. Тихомирова та ін.
З-поміж джерел виокремлено і опрацьовано: щодо
- проблем підготовки вчителя до використання ІКТ у професійній діяльності та для професійного розвитку (Воротникова І.П. Упроваждення інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів / СПД Рєзніков В.С., Луганськ. 2012 рік);
- готовність учителів до впровадження інформаційно-комунікаційних технологій для професійного розвитку і в професійній діяльності (Воротникова І.П. Психолого-педагогічні основи адаптації вчителів до використання інформаційних технологій /Освіта на Луганщині - 2009 - № 2 (31) - с. 125-127);
- створення інформаційно-освітніх середовищ загальноосвітніх навчальних закладів (Клокар Н.І. Розвиток інформаційно-навчального середовища освітньої системи регіону в контексті забезпечення рівного доступу до якісної освіти /Народна освіта: електронне фахове видання. - 2008. - №6; Воротникова, І.П. Інформаційно-освітнє середовище для реалізації різних форм навчання у сучасній школі /Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах - 2014 - №6(54) - с. 3-10);
- класифікації електронних освітніх ресурсів, досвід створення та використання електронних освітніх ресурсів учителями шкіл (Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія /К.: Атіка, 2009; Воротникова І.П., Геращенко О.А. Електронні засоби навчального призначення: каталог, методичні рекомендації та конспекти уроків (природничо-наукові дисципліни, математика, інформатика, управління навчальним закладом) /Луганськ: СПД Рєзніков, 2008; Воротникова І.П. Створення освітніх електронних ресурсів /Науковий вісник Донбасу. Серія „Педагогічні науки”. - 2013. - №3(23); Воротникова І.П. Створення освітніх електронних ресурсів /Науковий вісник Донбасу. Серія „Педагогічні науки”. - 2013 - №3(23));
- нормативно-правової бази використання електронних засобів навчального призначення, а також види програмного забезпечення для шкіл та ресурси, які можуть використовуватися вчителями на уроках (Воротникова І.П. Впровадження електронних засобів навчального призначення /СПД Рєзніков В.С. - 2014 - 160 стор.; Цимбал І.І., Дьяченко Б.А., Сорочан Т.М. Інформаційні технології та електронні засоби навчального призначення - ознака сучасного уроку. Конспекти уроків /Луганськ: Знання, 2006. - 504 с.).
На І (організаційно-констатувальному) етапі експериментальної діяльності була розроблена програма дослідно-експериментальної роботи, де обґрунтовано актуальність дослідження, визначена тема, мета та завдання експериментальної роботи, основні організаційно-педагогічні умови впровадження е-навчання на базі гімназії.
Згідно з наказом по гімназії № 238о від 23.09.2016 року «Про організацію дослідно-експериментальної роботи «Організаційні, психолого-педагогічні умови впровадження елементів е-навчання в школі» було визначено класи, які братимуть участь у проведенні експериментальних педагогічних досліджень, а саме: 5г (класний керівник Мариненко І.П., учитель інформатики) - експериментальний, 5б клас (класний керівник Козіна О.М., учитель математики) - контрольний. Класним керівником 5г класу, Мариненко І.П., були проведені батьківські збори класу з метою обговорення умов участі в експериментальному педагогічному дослідженні (протокол батьківських зборів № 2 від 16.11.2016 року).
Заступником директора з НВР Чабанною Наталією Вікторівною, відповідальною за участь в експериментальній роботі було створено творчу групу працівників, які долучені до педагогічного експериментального дослідження (таблиця 1).
Таблиця 1
№ | Прізвище, ім'я та по батькові вчителя | Предмет |
1. | Савчук Ярослава Іванівна | англійська мова |
2. | Нагайко Світлана Василівна
| німецька мова |
3. | Голя Вікторія Олегівна | українська мова |
4. | Єгоричева Юлія Михайлівна | українська мова |
5. | Дележа Альбіна Ярославівна | українська література |
6. | Лівшиць Наталія Володимирівна
| зарубіжна література |
7. | Козіна Олена Миколаївна | математика |
8. | Мариненко Ірина Петрівна | інформатика |
9. | Савчук Павло Олександрович | історія |
10. | Клочко Людмила Миколаївна | природознавство |
Для залучення педагогів до експериментальної діяльності протягом жовтня-січня 2016-2017 року було проведено тренінги, семінари-практикуми, індивідуальні консультації. У процесі розгортання дослідно-експериментальної роботи в гімназії була створена система підготовки педагогів до впровадження ІТ-технологій, а також організовано та проведено навчання педагогічних працівників.
Протягом жовтня-листопада було сформовано творчу лабораторію «Освітньо-інформаційне середовище ЗНЗ у формуванні ІКТ компетенцій вчителя-предметника». Мета діяльності лабораторії: навчати інших (колег, батьків, представників громадськості тощо). Форма роботи лабораторії: студії, майстер-класи, презентації, індивідуальні консультації, семінари-практикуми. Очікуваний результат від роботи творчої лабораторії: методичні рекомендації та публікації у фаховій періодиці.
Склад творчої лабораторії:
1. Замаскіна Поліна Іванівна, директор гімназії;
2. Чабанна Наталія Вікторівна, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель інформатики;
3. Глушко Ольга Анатоліївна, психолог гімназії;
4. Козіна Олена Миколаївна, вчитель математики;
5. Мариненко Ірина Петрівна, вчитель інформатики;
6. Дележа Альбіна Ярославівна, вчитель української мови та літератури;
7. Клочко Людмила Миколаївна, вчитель географії;
8. Виноградова Марина Григорівна, голова батьківського комітету гімназії;
9. Бурлака Тетяна Григорівна, голова батьківського комітету 5-г класу.
З жовтня 2016 року в гімназії розпочав роботу відкритий постійно-діючий семінар для учасників експерименту, тематика семінарів на 2016-2017 навчальний рік (додаток 1).
У листопаді-грудні 2017 року до гімназії було:
1. Доставлено 36 нетбуків (33 учнівські нетбуки та 3 для вчителів);
2. Облаштовано мультимедійною системою кабінет математики (дошка+проектор+ноутбук);
3. Встановлена шафа для зберігання та підзарядки нетбуків.
ІІІ. Блок психолого-педагогічної діагностики
3.1.Упродовж звітного етапу з метою виявлення готовності педагогічного колективу до дослідно-експериментальної роботи було здійснено діагностику рівня підготовленості педагогічних працівників до впровадження елементів е-навчання та рівня психологічної готовності педагогів до даного експерименту. За результатами дослідження з'ясовано, що 45% учителів гімназії виявили психологічну готовність до інноваційної діяльності (методика «Готовність вчителя до інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи», розробленою лабораторією НІТ м. Дніпродзержинська). Практичним психологом Глушко О.А. була розроблена програма психологічної підтримки вчителів, яка складається з діагностичного та консультативного етапів.
3.2. Адміністрацією гімназії та медичними працівниками КНП «Консультативно-діагностичний центр Дитячий Дарницького району м. Києва» за письмовою згодою батьків було проведено перший етап моніторингового дослідження щодо фізичного стану учнів експериментального 5г та контрольного 5б класів (результати дослідження у додатках 2 і 3)
ІV. Узагальнювально-підсумковий блок
4.1. Загальний висновок після закінчення І етапу дослідно-експериментальної роботи.
На сучасному етапі широкого впровадження в школи новітніх засобів ІКТ особливого значення набуває питання вивчення їх впливу на результати навчально-виховного процесу, психофізіологічного розвитку учнів, формування їх особистісних психічних та інтелектуальних якостей.
Очікуваним результатом експерименту є відповідь на питання: «Чи доцільне масове впровадження електронних підручників у школи?».
До очікуваних результатів можна віднести:
- розробку дидактичних та навчально-методичних матеріалів у формі електронних освітніх ресурсів, методики їх використання на уроках;
- апробацію різних педагогічних підходів до використання е-підручників, дидактичних і навчально-методичних матеріалів, представлених у формі електронних освітніх ресурсів у навчально-виховному процесі в різних умовах за різними навчальними предметами.
Позитивним моментом у процесі розгортання дослідно-експериментальної роботи в гімназії є створення активної системи підготовки педагогів до впровадження ІТ-технологій та навчання педагогічних працівників.
На ІІ (констатувально-моделювальний) етап дослідно-експериментальної роботи (січень 2017-червень 2017 р.) визначено такі завдання:
- відкрита експертиза е-підручників;
- аналіз можливостей використання нетбуків у навчально-виховному процесі;
- виявлення організаційно-педагогічних умов ефективності запровадження е-підручників;
- обґрунтування концепції запровадження е-підручників у школи;
- запровадження е-підручників у навчально-виховний процес;
- розбудова інформаційно-освітнього середовища навчальних закладів, які є учасниками експерименту;
- підведення підсумків другого етапу - виявлення організаційно-педагогічних умов ефективної організації навчального процесу з використанням елементів е-навчання.
|